De trend voorbij

Trends komen en gaan. De ene hype is nog niet over, of een nieuwe dient zich aan.
Gin-tonic is passé, ‘we’ drinken nu Vermouth. Maar weer een workshop volgen dus?

Het is lastig de trendsetter aan te wijzen, en al snel is een hype overal. En wanneer is het afgelopen? Als de McDonalds ook pulled pork gaat verkopen? Als ik in het weekend niet meer kan relaxen in het park omdat in welk park ik ook kom er 20 foodtrucks geparkeerd staan?

Het is een interessant fenomeen. Het is logisch dat wanneer iets aanslaat, anderen er een graantje van mee willen pikken. Waarom ook niet, er is immers vraag naar.  En ik vind het ook wel wat hebben, dat je weet: ‘oh ja, dat was het jaar dat we de hele zomer aan de Mojito zaten’. Tegelijkertijd zijn er ook altijd negatieve klanken: ‘Iedereen loopt elkaar maar als een kip zonder kop achterna, verzin zelf eens wat’.

Opvallend is dat Italië een grote inspiratiebron is; denk aan Prosecco, Sprizz, Hugo, Lambrusco en nu dus Vermouth. Het ene drankje is succesvoller dan het andere. Prosecco is duidelijk een blijvertje gebleken. Lambrusco leek in 2014 een comeback te maken, maar dat is niet echt opgepakt door het grote publiek. Dit zou te maken kunnen hebben met het imago en de matige kwaliteit die veelal aangeboden wordt. De liefhebber weet dat de betere Lambrusco fantastisch kan zijn, met DOC status zoals Lambrusco Reggiano en Lambrusco Grasparossa de Castelvetro…

Wat is de trend momenteel op wijngebied? De afgelopen jaren zoekt de consument en dus ook de wijnmaker (of is het andersom?) naar meer frisheid in de wijnen. Erg fijn, zeker nu de zomer eraan komt! Ik verheug mij op het drinken van fruitige Albariño (Rías Baixas, Spanje) met mooie zuren, en licht gekoelde Cabernet Franc (jaja gekoelde rode wijn!) uit de Loire.

Laat je inspireren door de trends die voorbij komen, maar laat je er niet blind door leiden. Ontdek, proef bewust, verdiep je in de materie en de kwaliteiten. Kijk verder en geniet van wat jij lekker vindt. Maar weer een workshop volgen dus!